Packaging, branding a fotografovanie THE INCREDIBLE CHOCOLATE

Po dlhšom čase som tu zas s novým blogom z môjho azda najväčšieho a najdlhšie trvajúceho projektu. Teda takého projektu, ktorý sa dá veľmi nadhľahčene nazvať akýmsi “kreatívnym multidisciplínovým triatlonom v grafickom, tlačovom a fotografickom dizajne”. Počas posledných troch rokov som sa k tomuto projektu snažil dostať už asi 2-3 krát. Zlomový bod nastal, keď som tento projekt úspešne previazal s mojou diplomovou prácou pomocou témy:

Od koncepcie produktu až po jeho predaj: Syntéza grafického a fotografického dizajnu v marketingovom pláne a stratégii.

Výhodou takéhoto projektu je, ako som už spomínal pri predstavení JellyLeaves (podobný koncept, ale #gummybears, nie čokoláda), že má človek pod palcom doslova celý #artdirecting. Úplne všetko si robí kompletne sám. Okrem tlače, ale teda tam mám na to bývalých kolegov a presne viem na čo si treba pri tlači dávať (aj u ich tlači!) pozor.😂 Zaujímavé bývajú prvé nástrely na začiatku dizajnovania, ktoré sú často úplne mimo toho čo napokon vzniklo. No je príjemné sa pozrieť na tú dlhú cestu späť.


Produktové fotky (a vizuály) je možné nájsť na konci tohto článku alebo aj v sekcii Jedlo a zátišie.



IDEA A KONCEPT

Pôvodne to malo byť 6-8 kusové balenie čokolády inšpirované filmom Rodinka úžasných – The Incredibles. Tento animák má v sebe mnoho z estetiky medzivojnovej aj povojnovej Ameriky. Vrátane jazzu, ktorý vyhrával ulicami New Yorku práve v medzivojnovom období (20-30. roky) – viac o art-déco nižšie.

Mne sa napokon zapáčil koncept sakramensky silnej jednokusovej 50mg edible čokoládky, ktorá ale prekračuje všetky limity dané zákonom. Okrem Kalifornie, Oregonu a Coloráda, tam je to trochu wild west.



ART DÈCO – INŠPIRÁCIA PRE DIZAJN KRABIČKY

Grafický produktový obalový design je priamo inšpirovaný štýlom #artDÈCO, ktoré vrcholilo v období po štvrtine minulého storočia. Tento štýl sa vyznačoval dekoratívnymi geometrickými ornamentami, ktoré navodzovali dojem luxusu a elegancie. Tento štýl mal vplyv na rôzne odvetvia od architektúry, cez interiérový dizajn, módu a samozrejme zastal svoje miesto aj vo výtvarnom umení a priemyslom dizajne.

Vojny so sebou priniesli okrem neistoty a skazy vždy aj nové technologické vymoženosti. Ekonomika v Spojených štátoch bola po vojne oživená a ľudia optimisticky túžili po lepších a modernejších zajtrajškoch. Prejavovalo sa to dekadentnejším a luxusnejším spôsobom života, kedy si ľudia chceli po práci oddýchnuť, zabaviť sa, no zároveň sa sústredili aj na hľadanie inovácií. Toto obdobie sa tiež nazýva #RoaringTwenties alebo aj #JazzAge.🎶🎵

Vytriezvenie prišlo neskôr pred druhou svetovou vojnovou. Keďže sa v rámci tohto  štýlu využívali luxusné materiály ako napríklad slonovina, chróm, sklo či drevá  exotických drevín, tento štýl bol s príchodom ďalších historických udalostí odsúdený posunúť sa ďalej. Počas novej vojny sa teda viac začalo prihliadať na praktickosť a jednoduchosť, čo dovolilo rozvinúť modernizmu (ktorý bol ale rovnako tiež v tom období simultánne rozvíjaný Bauhausom). No racionálne formy a uhladené dizajny boli pochopiteľne ľahšie predajné.

Je teda očividné, že som bol silno inšpirovaný, fascinovaný a teda aj ovplyvnený týmto štýlom. Páči sa mi jeho estetika a aj fakt, že v tomto období oslavuje 100 rokov. Ak by ste chceli tento štýl a obdobie zakúsiť trochu viac máte ho možnosť vidieť vo filme Veľký Gatsby s DiCapriom. V roku 1927 bol dokonca vyrobený nemecký dystopický film s názvom Metropolis (v Rodinke úžasných sa ich mesto volá Metroville, náhoda? NIE!).

Nižšie je možné vidieť akýsi moodboard liniek a vzorov art dèco estetiky.


Na ďalšom obrázku vidieť je plagát filmu Metropolis, kde vidno geometrické prvky a inšpiráciu týmto štýlom. Na tú dobu veľmi sci-fi, žerem to!




NÁVRH KRABIČKY

Zadná strana krabičky (prvý obrázok nižšie) obsahuje citát Andyho Bernarda z televízneho sitcomu The Office: “I wish there was a way to know you’re in the good old days before you’ve actually left them.” Tento citát sa mi veľmi zapáčil, kedže hlavným claimom celého produktu je (zabávanie sa a) užívanie si dneška a vytváranie nových spomienok.

Okrem toho tam je zloženie, čiarový kód v podobe môjho telefónneho čísla a malá poznámka, aby bol produkt užívaný rozpovedne. Zadná strana zároveň obsahuje miesto pre LOT – aký náklad vznikol a tiež údaj o netto hmotnosti 10g.

Na bočných stranách sa nachádzajú dva texty:
REMEMBER AND CELEBRATE THE GOLDEN YESTERDAYS.
TODAY’S MOMENTS, TOMORROW’S MEMORIES.




REALIZÁCIA – TLAČ

Ako som už písal vyššie, dizajn krabičky sa postupne menil a pretváral do finálnej podoby. Ku koncu boli spolu so súborom s grafikou odosielané do tlačiarne aj linky na bigovanie hrán (oranžové linky) pre lepšie skladanie a tiež orezové linky pre tvarový výrez v tvare listu a celej krabičky (červené linky).

Krabička je tlačená na 250g natieraný papier s matným laminom. Keby som to chcel mať viac fancy (a drahšie), mal som možnosť ešte na to lamino dať parciálny lak, ktorý by farby pod ním – ten zlatý text – veľmi pekne zosýtil a zkonstrastnil. Zároveň by sa ten text ako jediný leskol. Tento spôsob zušľachtenia tlače je možné pozorovať na obaloch s prémiovejším charakterom (alebo drahším rozpočtom haha).

Popravde, keby som mal na tento projekt vyšší rozpočet, prípadne by to malo ísť reálne von, asi by som si zvolil kreatívny nekriedový papier s drsnejšou štruktúrou do tmavo šedého zafarbenia. S tým, že šedé linky a text by boli odtláčané technológiou offsetu a so solídnymi farbami Pantone. Zlatý text by bol vo forme reliéfnej razby s metalickou zlatou fóliou. Na zadnej strane by potom vznikla dilema či kombinovať aj digitálnu tlač s tou vyššie spomínanou offsetovou. Pretože na zadnej strane sa nachádza fotografia danej čokoládky a kombinovať digitálnu tlač s tou offsetovou by ten rozpočet mohlo len navýšiť…



REALIZÁCIA – forma, čokoláda a lepenie krabičiek

Pre vytvorenie takýchto čokoládových lístkov boli potrebné silikónové formy, ktoré som objednal z Aliexpresu. Obyčajná Milka čokoláda poslúžila na roztopenie do daných foriem. Rozpúšťal som ju klasicky vo vodnom kúpeli.


Lístky z formy som nechal vychladnúť v mrazničke na 20 minút a potom ešte na chvíľku do chladničky, ale už na tanieri, na ktorom som ich potom sprejoval cukrárskym zlatým sprejom.

Krabičky som lepil obyčajnou tavnou pištolou, pričom som sa pár krát fajnovo popálil. Na krabičke nie sú inak žiadne extra zaujímavosti okrem toho, že má 85 x 85 x 12 mm, vo vnútri v nej je 83 x 83 x 8,5 mm ďalšia krabička, ktorú ale nazývam “forma”. Jej funkciou je v podstate držať list na mieste.




PRODUKCIA – SET STYLING & DESIGN

Ak ste čítali o Art dèco dizajne vyššie, určite ste postrehli, že mal pôsobiť luxusne. Je teda neprekvapujúce, že aj #setdesign mal byť zasadený do zlatých a tmavších farieb. Ak som teda chcel aby aj ten produkt pôsobil luxusne. Pôvodne som mal v pláne použiť zlaté veľmi lesklé nepriehľadné šampanské poháre. No napokon som sa rozhodol, že len zmením v Photoshope strieborný shaker na zlatý. Čo je zároveň aj taký subtílnejší spôsob ako nemať príliš veľa zlatej a veľa odrazov v obraze, čím lepšie vyniknú samotné zlaté listy.

Po nastriekaní lístkov som ich naaranžoval na kôpku, ktorú som potom už nechcel príliš meniť, pretože zlatá vrstva sa rýchlo ošúcha a mliečna Milka je po ďalšom roztopení akási viac náchyľná na roztopenie. Preto som nemohol používať prsty, ale používal som iba plochú časť druhého konca lyžičky, ktorým som podvihol lístok a snažil sa ho uložiť na kopu ďalších.

Modrá farba so zlatou/žltou k sebe idú, čím spolu vytvárajú perfektný kontrast. Na ittenovom farebnom kruhu sú oproti sebe, takže takúto farebnú kombináciu nazývame komplementárna.



PRODUKCIA – BLESKY A FOTOAPARÁT

Foťák som mal na statíve a ku nasvieteniu mi slúžili dva externé speedlight blesky. #Keylight, teda kľúčové/hlavné svetlo bolo umiestnené zľava a bez modifikátoru. Čo znamená, že jeho svetelný tok nebol nijak ovplyvnený a tým je svetlo ostré (ako slnko cez jasný deň).

Iná situácia sa nachádza na pravej strane kde je umiestnená odrazka s bielou stranou, na ktorú je nasmerovaný druhý blesk. Pretože bolo toto svetlo odrazené z väčšej bielej plochy, takéto svetlo vytvára na objektoch mäkké svetlo a tiene. A zároveň tým, že už prechádza alebo sa odráža cez iné objekty, ho nazývame modifikovaným.


Extra špeci pikoška: Na objektíve (Nikkor 50mm f/1.4) je umiestnený silný polarizačný filter. Ten odstraňuje odlesky z nekovových predmetov. (Tie fotky úžasne sýto tyrkysového mora sú práve vďaka takýmto filtrom, keďže sa odstráni odlesk z hladiny a vidno iba farbu vody.) A keďže lesklý papier a matné lamino tiež odrážajú svetlo, pri určitých uhloch by na papieri grafika nebola vôbec vidieť. Tu ale prichádza na rad genialita polarizačného filtra. Ten odstráni takýto odlesk svetla a ponechá objekt nasvietený iba takzvaným difúznym svetlom. Tak vynikne grafika a môžeme fotiť z uhlov, ktoré by inak „neboli možné“. Aj takéto detaily zavážia keď sa fotograf amatér rozhodne vyskúšať si vytvoriť fotky na motívy pokročilejších fotografov a začne byť zúfalý a sklamaný, že fotky sa tomu vôbec nepodobajú. Preto netreba zúfať. Stačí byť trpezlivý a nezabúdať experimentovať, aby sa dali objavovať a nadobúdať nové poznatky…

EXIF – expozičné nastavenia foťáku boli nastavené na 1/160s, väčšinou fotím produkty na clone f/8 pre dosiahnutie väčšejĺ hĺbky ostrosti, ale toto bolo od f/2.8 až po f/7.1, aby na scéne objekty lepšie vynikli, ISO 320-500.



POSTPRODUKCIA – prach je najväčší nepriateľ!

Na postprodukciu sa väčšinou teším, pretože už počas fotenia mám v hlave ako má fotka pôsobiť a vyzerať. Zároveň si postupne plánujem čo a ako budem retušovať, čo ma čaká a neminie.

Pri retušovaní produktov je najčastejším nepriateľom prach. U mňa je to o to horšie, že mám rád vo svojej estetike využívanie ostrého svetla. V praxi to teda znamená, že každé zrnko prachu, ktoré voľným okom s obyčajným svetlom nie je vidieť, sa s ostrým svetlom veľmi zvýrazní. Obzvlášť na tmavom pozadí. To treba potom pracne bodku po bodke retušovať.

Malý tip pre budúcich retušérov: Retušujte pri 100% zobrazení v skutočnej veľkosti ak to ide na web a nechcete tomu dávať takú vysokú latku čo sa týka kvality. Avšak, ak to má ísť do tlače, tak si dajte väčšie priblíženie a viac záležať. 🙂

Pár mojich roztopených odtlačkov som nechal na lístkovej kôpke a mal som potom robotku to vyretušovať preč. To som robil tak, že som bral celý bok jedného listu kde bola pekná textúra, to nakopíroval a vymaskoval na ten odtlačok.

Nižšie možno vidieť problematiku opísanú vyššie a ťahaním slideru je možné tiež vidieť rozdiely v pôvodnej a neskôr vo finálne vyretušovanej fotke.

[twentytwenty]


[/twentytwenty]


Celý workflow rozpisovať nebudem, no jednu vec by som ešte chcel spomenúť. Po spracovaní, teda po expozičných a farebných úpravách v #CaptureOne som vyexportované PSD súbory začal upravovať postupne. V praxi to vyzeralo tak, že som si najprv vyretušoval jednu fotku, kde som začínal najprv okolím objektu a potom samotný objekt. Po uložení som šiel na ďalšiu fotku a takto ich vyretušoval všetky. A až potom som robil záverečné úpravy a slabší colorgrading do teplejších farieb pre umocnenie nálady.



VIDEO REKLAMA

Prácu so statickým obrazom považujem za omnoho ľahšiu než s videom. Jeden zo slávnych režisérov vyslovil raz veľmi zaujímavú myšlienku o takzvaných „fantómových obrazoch“ (phantom images), ktoré vznikajú v divákovej hlave pri prestrihu dvoch rôznych záberov vo filme. Kľudne to môže znamenať postupné stotožňovanie sa s postavou…

Môj produkt je úplne nový, ale vyzerá úplne staromódne. Riešenie? Spravme scenár reportáže z roku 1924, kde inšpektor vypočúva mladáu ženu, ktorá „okúsila budúcnosť“ vďaka malej čokoládke.


https://youtu.be/i5sLo2bqMog?si=ywG56D1f4Sxti5Ty



MARKETING ZNAČKY A PRODUKTU

Pre poskytnutie jedinečného zážitku z produktu malej psychadelickej čokoládky som vytvoril štyri playlisty, ktoré majú ozvlášniť skúsenosť o: príjemné rytmy space age popovej hudby, no pre mileniálov (cieľová skupina) nostalgickú hudbu z 2000-2010s, pre zamilovaných playlist s romantickými rytmami, ale aj pre zvery v posilke pre ešte výbušnejšiu sériu cvikov.😉




AI OBRÁZKY

Pre komunikáciu na sociálnych sieťach som tiež vyskúšal vytvoriť obrázky pomocou DALLE od OpenAI. Tieto obrázky majú komunikovať ako by vyzerala naša továreň na čokoládu. Tieto obrázky sa tak dostanú do podvedomia potencionálnych zákazníkov a fanúšikov, čím sa vytvára ešte pozitívnejšia impresia zo značky.




POSUDOK OD ŠKOLITEĽA

“Študent ešte počas výberu vhodného vedúceho práce prišiel s návrhom témy záverečnej práce, ktorá bola aktuálna, náročná a zároveň by v plnej miere otestovala jeho schopnosti a vedomosti nabodnuté počas bakalárskeho aj magisterského štúdia. Už počas tejto fázy diplomant postupoval veľmi svedomito a zanietene, v čom pokracoval počas celej tvorby až do odovzdania diplomovej práce.

Študent v navrhnutom projekte zastával viacero kreatívnych pozícií venujúcich sa celému spektru činností od grafiky a art direction, cez fotografiu až po copywriting, či dokonca environmentálnemu alebo legislatívnemu aspektu produktu. Je nutné dodať, že všetky spomenuté úkony zvládol na vysoko nadštandardnej úrovni, čo malo za výsledok bezchybnú prácu.

Diplomant v práci dokázal svoje analytické aj syntetické myslenie a schopnosť pracovať s vedeckou literatúrou, ktorou je vysledná práca vo vysokej miere podporená.

Študent pracoval samostatne a zodpovedne, postup konzultoval a riadil sa pokynmi vedúceho práce, ktorých však vzhľadom na vysokú úroveñ spracovania, precíznost a pracovitosť diplomanta nebolo príliš veľa.

Tak isto považujem za vhodné spomenúť, ze prístup študenta k záverečnej práci nebol ojedinelý, ale naopak, pretrvával počas celého štúdia ako na bakalárskom, tak aj magisterskom stupni.

Prácu považujem za jednu z najkvalitnejších, spomedzi tých, ktoré som mal možnosť viesť, pričom jej hlavnú kvalitu považujem syntetický prístup k návrhu a tvorbe produktu z pohľadu kreatívneho priemyslu ako aj rovnako dôležitú výslednú praktickú časť zvládnutú po všetkých stránkach na výbornú. Keďže sa všetky ciele stanovené diplomovou prácou podarilo splniť na výnimočnej úrovni, prácu odporúčam na obhajobu s výslednou známkou A.” – Mgr. Ján Paukovic, PhD. 



PREZENTÁCIA PROJEKTU A OBHAJOBY





ZÁVER

Komplexné projekty ako bol tento sú skvelým spôsobom ako sa zdokonaľovať vo viacerých oblastiach naraz a prepájať tak dovednosti ku vzniku pozoruhodných výsledkov. Som naozaj vďačný všetkým okolnostiam, kvôli ktorým sa mi to podarilo konečne dotiahnuť do konca a dať von.

Verím a dúfam, že ktokoľvek kto si tento článok prečítal až sem si aj odnáša nejaké vedomosti, ktoré bude môcť uplatniť vo svojej tvorbe. Vďaka za dočítanie a všetko dobré!





Grafiky na sociálne siete.